• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Söka bolån med höga blancolån

Eagledus

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
16 November 2017
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Hej!

Vill gärna få lite info kring hur man ska tänka och vad som är bäst att göra. Vi planerar köpa bostadsrätt efter årskiftet, ingen dyr uppemot cirka 1 mille, kontantinsatsen finns men det jag är lite orolig över är blancolånen och att bli nekad.

förutsättningar:
person 1:
Taxerad förvärvsinkomst
481 700 kr
Överskott av kapital
0 kr
Underskott av kapital
125 700 kr

2 blancolån.
57k (denna vill jag helst på något sätt dölja för UC, vilka alternativ finns? )
492k (samlingslån)

person 2:
Taxerad inkomst 305k
Blancolån 114k (bil dock lån utan säkerhet)

tillsammans har vi alltså cirka 600k blanco om jag lyckas bli av med ett blanco från UC. Vet att SBAB har maxtak på 500k blanco hur ser det ut med övriga banker? Blir det ett rakt nej med dessa förutsättningar eller finns det chans ändå? Kan tillägga att vi är gifta och har ett barn i hushållet.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
SBAB har tuffare krav än de traditionella bankerna. Ni har båda stadigvarande inkomster så det är nog värt att höra med dem. Det kan dock bli knepigt då ni har rätt stora blancolån totalt. Bankerna har tuffat till sig de senaste månaderna då de ändrat om sina KALP-kalkyler för att ta höjd för inflation.
Swedbank och Nordea är lättare att få än SBAB. Har ni kollat och gjort deras lånekalkyler? Om ni får bolån med något högre ränta är det inte hela världen. Ni kan flytta lånet till SBAB framöver om ni får bättre villkor.
Att lägga lån utanför UC innebär sannolikt skyhög ränta. Ni kanske kan fokusera på att få bort lånet 57k på kort tid genom att amortera aggressivt och sälja saker innan ni söker?
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Wästgötafinans (Julalånet) tycker jag ger konkurrenskraftig ränta trots att det är utanför UC. Helt klart värt att ligga där över en bolåneansökning iallafall.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Wästgötafinans (Julalånet) tycker jag ger konkurrenskraftig ränta trots att det är utanför UC. Helt klart värt att ligga där över en bolåneansökning iallafall.
Jag tog ett Wästgöta när jag köpte huset och behövde osynligt lån till kontantinsatsen. I dag har det lånet lägre ränta än lånet jag tog på SBAB för resten av kontantinsatsen.
 

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Utifrån vad jag hört när jag pratat med kundtjänsten för UC så syns inte lånet hos bankerna när en kreditupplysning görs. Om du kan bli av med ditt mindre lån på 57k så kommer historiken vara kvar för dig men inget som bankerna kommer se då den räknas som avslutas. Dock får du räkna med att det tar lite tid innan den syns som avslutad. Betalar du av lånet denna månaden, typ denna veckan så kommer det inte stå att den är avslutad förräns september och det är då man kan passa på att ansöka om bolånelöfte. Jag tror att dina förutsättningar för lån kan vara lite ”avvikande” i och med ditt stora blancolån men inget som hindrar dig från att försöka. Har du och den andra personen skött eran ekonomi väl trots de höga blancolånen så är det inte omöjligt med ett beviljat bolån, dock lär det inte vara en stor summa. Det är sannolikt att ni kommer få prata med en rådvigare för att gå igenom bådas ekonomi för att sammanställa bästa möjliga lösningen som gynnar båda så ett bolån kan bli av eller inte. Hoppas det svara på din fråga!
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Jag tog ett Wästgöta när jag köpte huset och behövde osynligt lån till kontantinsatsen. I dag har det lånet lägre ränta än lånet jag tog på SBAB för resten av kontantinsatsen.
Samma för mig, Wästgöta har idag lägre ränta än SBAB blanco.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
Samma för mig, Wästgöta har idag lägre ränta än SBAB blanco.

Vid nyteckning av privatlån är SBAB räntespann 6,20 - 10,90% Wästgöta ligger högre, 7,75 - 18,95%
Det är onekligen intressant med Wästgöta. Kanske jag också får ta och fundera på att få över de blancolån som jag har dit, då vi också inom snar framtid ska ta över ett bolån.
 

niclin

Kunnig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
20 September 2011
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
2
Poäng
32
Jag har likande inkomst och blancolån och min sambo och jag vill köpa en bostad, priset där vi tittar är 3.7 och vi har kontantinsatsen.

mina förutsättningar

450 000 inkomst
100 000 underskott
600 000 blancolån (fördelat på 3 lån)

sambon:
520 000 inkomst
0 underskott
0 lån

är det helt omöjligt tror ni? Jag skäms så mycket så jag vill inte ens kontakta banken för att se möjligheterna när jag har de lånen. Sambon har ett bolån nu, men den bostaden ska i så fall säljas och köpa ny gemensam. Han har mycket god kontakt med sin bankman.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
Ni som har erfarenhet av Wästgöta följer de svängningarna för höjning/sänkning av räntan som riksbanken sätter?
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
är det helt omöjligt tror ni? Jag skäms så mycket så jag vill inte ens kontakta banken för att se möjligheterna när jag har de lånen. Sambon har ett bolån nu, men den bostaden ska i så fall säljas och köpa ny gemensam. Han har mycket god kontakt med sin bankman.

Tror inte det är omöjligt då ni båda har bra inkomster. Om du kan få ner blancolånet under 500k så lirar det med SBAB krav.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp